Grafikus, designer szakirodalom, könyvek

Magyar viszonylatokban érdemes design-ról, grafikus művészetről beszélni?

Előbbi esetben ha termék, forma kialakításról beszélünk, akkor mindenképpen, ehhez pedig hozzákapcsolható a webdesign is.
Másodsorban a grafikus alkotóknak se szeri se száma, akik magyar oktatásban részesültek, vagy ezen a földön szerezték, szerzik meg ismereteiket, és az alkotó tevékenységüket kikupálódottan itthoni viszonylatban végzik.

Az, hogy ez egy laikus számára mennyire jön át, mostanában, illetve némi keresés után bizonyítható. Blogokon, portálokon keresztül közzéteszik műveiket, felveszik az internetes világ ritmusát, alkalmazzák a digitális technológia lehetőségeit, mint önálló alkotó tér, és nem csak az inspirált művészet, az alkalmazott grafika terepeként használják a számítástechnikát.

 

A látható többség viszont üzleties vállalkozások termékeiből tevődik össze.

Nem misztikum azt gondolni, hogy a lehető legnagyobb profitba vetett hit akaratlanul felülbírálhatja a józan meglátásainkat.
Vannak azonban olyan népszerű weboldalak alapján összeállított kiadványok, amik segítenek inspiráltnak maradni, vagy azzá válni. A beküldött tartalmakból felépített, szerkesztett formában.
Ennek a módszernek a gyakorlatiasságához nem fér kétség, mivel feljebb emeli, és közelebb hozza a különböző formában létező közösségeket egymáshoz, azaz személyre szabott, aktualizált tartalmat kapnak kézhez.

Nemrégiben megakadt a szemem egy könyvön, ami a Mire jó a grafikai tervezés? címet viseli. A bevezető szövege feletébb érdekes. Saját szavakkal összefoglalva röviden arról szól, hogy mára minden szakember designer is egyben, így a design, mint fogalom a szakmákon belül mára egyre inkább alapkritérium lett a tervezés szintjén is, az utóbbi évtizedekben.

 

Nem csak mint marketing eszköz főként, hanem alapjaiban többletinformációt közlő funkciója van.

Aki látja a formákat és érzi a színeket, az mindent lát, nincs ebben vitatható elem. Számtalan példája van, hogy a magyar ugar sokszor nem is annyira kies és fakó, mint azt gondolnánk, sokan sokféleképp dolgoznak rajta, ki így ki úgy.
A világtörténelem is büszkélkedhet ebbéli töltéssel, érdemes csak egy pillantást vetni a múlt század ideológiáira, a ma használatos hivatalos jelzésekre, felismerni semlegességüket, de még ha egy útjelző táblát vizsgálunk, az is eredeztethető egyszerűségében valahonnan.

Tény, hogy első olvasatban összekeveredett a piac a kultúra, és a kultusz oly módon, hogy annak következetes vizsgálata csak nagy nehézségek árán lehetséges, így viszonyítási alapként már nem funkcionál.

Ez a kivertség a kommunikáció silánnyá válását jelenti, ami nemhogy motivátorként nem képes működni, hanem egyre jobban ellehetetleníti az egymás közti járható utak fenntartását, vagy újabbak kialakítását.

Orgosolo

A fenntartható fejlődés másképp nem a kizsákmányolásról szól, hanem mindenki közös érdeke. Ha ezzel egy olyan területre tévedtem, ami nem feltétlenül tartozik ide, az nem lehet véletlen, de mindenképp mutatja a téma szerteágazó, elemi voltát, manipulációra alkalmas készségét.
 

Ezt misztifikálni se innen, se onnan sehogyan sem kell.

Újabb grafikus, designer szakirodalom készítéséhez érthető módon a kiadók, a szerzők óvatosan nyúlnak, de ez mostanság az általános iskolai tankönyvek, és az egész oktatás terén tapasztalható jelenség.  

Kategóriák: